Köpt digitalbox? Hahaha vilket skämt…
Alla miljoner svenskar som nu köpt digitalbox kommer troligen blir lite småsura när dessa boxar snart är värdelösa…
När vi bytte till digitala sändningar valde vi i Sverige att satsa på mpeg2, nu en månad senare ska vi uppdatera till mpeg4 som bla Norge valde att köra på med en gång. Detta kommer då innebära att alla kära digitalboxköpare får ge sig ut igen och köpa ytterligare en ny box.
Bra jobbat Terracom, bra jobbat!
Uppdatering:
Efter att ha lusläst nätet verkar det råda delade meningar om när detta kommer att genomföras, på tv mumlade de om snarast, någonstans läste jag inom en månad och en sista pratade om 6-8 år innan detta genomförs. Förslaget om ändring till mpeg4 måste ha kommit ganska plöstligt för jag har då rakt inte hört talas om det. Anser att man borde kört på mpeg4 redan från början men det är kanske bara jag det.




Hum? Det är väl bara programvaran som behöver bytas ut, å då är det väl bara fråga om att uppdatera firmware? Ni är ju ena riktiga lurendrejare på Elgiganten, så er kan man i alla fall inte ens överväga att lita på. Fast med tanke på hur urusla tv-kanalerna är så skulle jag inte ens överväga att skaffa en box ifall jag behövde det…
Comment av Ruthger — November 26, 2007 @ 12:43 am
Eeh lurendrejare vad är det nu du babblar om?
.
Men det är ju sant, varje dag jag kommer till jobbet så är det mitt mål att lura folk, snälla…
Comment av Element Five — November 26, 2007 @ 12:44 am
Bland annat er reklam är formulerad som en ren och medveten lögn. I och för sig har jag inte sett den nyligen (”ingen reklam tack” på dörren), men frasen som var något i stil med “Bara en kan vara billigast” är en ren lögn - i alla fall jag har kollat på har Elgiganten varit dyrare än konkurrenterna. Vidare så måste man ofta betala extra pengar för att få saker som man är berättigad till enligt rekommendation från ansvarig myndighet och som exempelvis inte ICA tar ut extra pengar för (man måste betala extra för att få 24 månaders garanti). Ofta lurar era säljare på kunden en undermålig produkt som alls motsvarar de krav man ställt upp (hände pappa när han skulle köpa ny video - även om där får väl pappa få lite av skulden eftersom han valde att lyssna på en korkad säljare istället för på mig). Lockvaror i annonserna som inte finns i butik när man kommer dit. Direkt felaktiga specifikationer i informationen som ges vid produkter. Att överhuvudtaget ta in en vara i lager som är värdelös efter en månad är också synnerligen suspekt. Snacka om att blåsa folk på pengar. Människor som är naiva och litar på er. Ni borde visa mer respekt för era kunder.
Comment av Ruthger — November 26, 2007 @ 1:00 am
Notera att jag aldrig köpt spel eller programvara på Elgiganten så den biten kan jag inte uttala mig om. Å det är väl det som är ditt område?
Comment av Ruthger — November 26, 2007 @ 1:02 am
Elgiganten är förresten på min svarta lista över oseriösa företag. Betänk också att bara för att jag anklagar din arbetsgivare för något så betyder det inte att jag anklagar dig för något. Däremot är det inte så att liten tuva välter stora lass i det här fallet…
Comment av Ruthger — November 26, 2007 @ 1:04 am
Yes mitt område, jo EG ska vara billigast och hittar man någon i närheten som är billigare så går EG antingen under det priset eller om kunden redan köpt vara pengar emellan.
.
Betala för garanti? Nu är du fel på det. Garantin får man alltid minst ett år, ibland ge tillverkaren längre som tex D-Link som har 11 år… Det man köper till om man så önskar är en försäkring som även täcker garantiärenden men har man då tex 11 års garanti så är det ju skitsamma.
.
Finns något som heter tillgångsgaranti, varorna ska finnas i butik i tre dagar, gör de inte det så har EG tio dagar på sig att fixa fram varan eller en ersättning som är likvärdig eller bättre.
.
Felaktig spec.?
.
Mycket snack, jag visar alltid respekt för mina kunder och de flesta jag jobbar med likaså. Men visst det finns alltid rötägg och det gäller hela branschen inte bara vi.
Comment av Element Five — November 26, 2007 @ 1:09 am
Oseriösa företag hehe, antar att du har en lång lista där.
.
Förresten handlade tråden inte om EG utan om digitaltv. Föreslår att vi fortsätter där.
.
Förhoppningsvis kommer bytet från mpeg2 till mpeg 4 bara innebära en uppdatering som du säger men vet inte hur lätt det är. Förstår inte heller varflr Terracom inte från början valde mpeg4 eller dåvarande regenringen gjorde det utan att man valde ett sämre format.
Comment av Element Five — November 26, 2007 @ 1:11 am
Jag har då aldrig varit med om att Elgiganten är billigast. Å inte går jag till Elgiganten och betalar dyrare där för det osäkra löftet att få tillbaka pengar från Elgiganten. Jag åker dit det är billigast direkt, inte till Elgiganten. Det är verkligen inte värt besväret. Sedan är det fruktansvärt fult att ha en “billast”-policy som bygger på konsumenten är aktiv och kollar alla alternativ, samtidigt som man medvetet sätter priset en bit över flera konkurrent i hopp att inte tillräckligt många skall kolla.
Personligen har jag varit med om att få svaret att det är först till kvarn som gäller. Inte fan heller vill man vänta tio dagar på en vara som var utannonserad, men endast fanns i ett exemplar i butiken. Det är något som är så medvetet satt i system så det kan knappast vara fråga om några enstaka rötägg. Pratet om likvärdighet är också ett skämt? När en försäljare rakt ut ljuger om varans likvärdighet tappar man förtroendet för ett företaget.
Din obrottsliga lojalitet mot din arbetsgivare är beundransvärd. Men som sagt - jag gör ingen bedömning av DIN prestation på jobbet. Jag gör en generell bedömning utifrån mina egna erfarenheter. Har ni blivit bättre är det bara att applådera. Men för en fem år sedan var så verkligen inte fallet. Å jag orkar inte bry mig tillräckligt mycket för att kolla upp saken igen. Det är som ovan konstaterat knappast värt besväret. Men det är bara att gratulera er om ni äntligen har börjat visa lite respekt för era kunder. Det var verkligen på tiden…
Och ja, jag har varit med om felaktig prestandaspefication på informationsskyltar i butiken. Men ni kan som sagt ha bättrat er idag. Inte vet jag för jag har gett upp att göra affärer med din arbetsgivare.
Comment av Ruthger — November 26, 2007 @ 1:32 am
Jag skäms dock för min dåliga grammatik och meningsbyggnad i ovanstående inlägg…
Comment av Ruthger — November 26, 2007 @ 1:34 am
“…Sedan är det fruktansvärt fult att ha en “billast”-policy som bygger på konsumenten är aktiv och kollar alla alternativ, samtidigt som man medvetet sätter priset en bit över flera konkurrent i hopp att inte tillräckligt många skall kolla…”
.
Där har du helt fel, EG gör priskollar med jämna mellanrum och lägger sig UNDER konkurenten när ett billigare pris hittas. Alternativet där kunden själv hittar ett billigare pris och får pengar mellan är en garanti för att man inte ska behöva känna sig lurad om man nu skulle finna sin vara billigare.
.
Vad gäller tillgångsgarantin där du babblar om att motsatsen skulle vara något man satt i system är återigen ett bevis att du pratar om något du inte vet något om. Och som sagt om någon sagt så till dig så är det inget annat än ett rötägg du mött på.
.
Svårt att hålla dig till ämnet eller? Digitaltv var ämnet i denna bloggposten, inte kräkas på företag vi ogillar. Du får tycka precis vad du vill om EG det rör mig inte men klart jag är lojal mot ett företag jag trivs hos, är det något som är konstigt?
Comment av Element Five — November 26, 2007 @ 1:43 am
Eftersom ämnet var direkt båg så tyckte jag att det kunde vara kul att diskutera något annat. Som jag sa så kan ni ha bättrat er på fem år. Det vet jag inget om, men jag kommer inte att kolla upp det heller. Så för all del, skyll på rötäggen som för evigt har svärtat ner min bild av din arbetsgivare.
För övrigt kan inte vara särskilt noggrann i dessa “priskollar” du pratar om. På grund av att det är så enkelt att hitta företag som är billigare än Elgiganten.
Sedan så var jag faktiskt på ämnet i början, med konstaterandet att ni inte verkar ha haft något problem med att sälja apparater som bara duger i en månad.
Comment av Ruthger — November 26, 2007 @ 1:57 am
Direkt båg är det ju definitivt inte för att de köpta digitalboxarna i sin nuvarande form inte kommer att fungera om/när de byter till mpeg4.
.
Inte något problem med att sälja varor som fungerar en månad? Vad dillar du nu om då?
Comment av Element Five — November 26, 2007 @ 2:05 am
Din insinuation om folk som köpt digitalboxar är det som åsyftas. Elgiganten har väl sålt de aktuella digitalboxarna, och som återförsäljare (en stor dessutom) borde ni ha blivit förvarnade om vad som skulle inträffa. För övrigt så tror jag att Terracom hade gått ut med ett pressmeddelande om de planerat en förändring som skulle gjort alla digitalboxar värdelösa. Det fanns inget sådant på deras hemsida, varför jag utgick från att informationen inte berör något som kommer att ske nu.
Tyvärr var jag lite grälsjuk när jag kom hem från jobbet igår. För det finns ju ingen egentlig anledning för mig att käfta med en representant för ett företag vars tjänster jag har valt bort.
Comment av Ruthger — November 26, 2007 @ 10:30 am
De aktuella boxarna? Du måste vara väldigt förvirrad om du tror EG är de enda som sålt digitalboxar. Och nej hade ingen aning och inte någon annan heller om detta så nej där har du fel.
.
Läs min uppdatering i bloggposten, såg inte heller någon info på Terracoms sida.
.
Och om de nu skulle bytt om en månad så vore det väl leverantörerna, Terracom, regeringen som är bovarna. De flesta elektronikaffärer har sålt boxarna i god tro att det var de som gäller. Ett byte till mpeg4 är helt nytt för mig.
Comment av Element Five — November 26, 2007 @ 11:24 am
Alla TV-serier går att ladda ner… på SVT:s hemsida kan man se nyheter och svt producerad TV, egentligen behöver man inte någon digitalbox. Nu borde vara tillfället då folk slutade att glo på DUMBURKEN!…å andrasidan var det inte svårt att förstå att terracom skulle göra bort sig!
Comment av Level 29 aka inget att säga — November 26, 2007 @ 6:39 pm
Har de inte alltid varit så av tv bolag och annat att dom vill krama ur så många kronor som møjligt?
Comment av Henke — November 27, 2007 @ 12:16 pm
Utan tvekan.
Comment av Element Five — November 27, 2007 @ 12:20 pm
Jag førstår inte riktigt vad El-giganten kom in i snacket gællande digitalboxar.. Dom har væl ingen skuld till detta.. Det ær ju tv-marknaden och standarden som skall sættas i vårt land som har problem.. inte återførsæljarna av produkterna som ær satta som standard før førsøljning. Inget dom kan påverka ju.
Comment av Henke — November 27, 2007 @ 1:16 pm
Visst hade man kunnat satsa på MPEG 4 boxar redan när man startade med markbunden digital-tv back in 1998, men det hade inte funnits några boxar för konsumentmarknanden till vettiga priser. Anledningen till att man byter till MPEG4 är HDTV. HDTV tar nämligen för stor bandbredd i MPEG2 som man nu sänder i. MPEG4 (HDTV) boxar är även i dag ganska dyra för de flesta, de billigaste går på runt 2000 kr. Det går säkert att göra en mjukvaruuppdatering på en del boxar och köra MPEG4, men processorkraften lär inte röka för 1080p HDTV, vilket är hela idéen med att gå över till MPEG4. Om 6-8 år lär ändå de flesta boxar som köpts idag ha gått sönder så då kommer bytet till MPEG4 boxar ganska naturligt.
Comment av Thomas — November 27, 2007 @ 7:38 pm
Bra inspel Thomas, du har helt rätt.
Comment av Element Five — November 27, 2007 @ 8:16 pm
Ruthger, jag råder dig till att läsa Elgigantens policy innan du uttrycker dig. Du verkar inte ha koll på varken prisgarantin (som är till för kundens skull), öppetköp (eftersom din far nu tydligen var så förbaskat missnöjd) eller garantin (som ingår på 12 månader).
Comment av LillaFrida — January 18, 2008 @ 3:47 pm
Leif Pagrotsky betecknade tekniken i tv-utbudet på marknaden precis före skiftet som vore det från ”Anno Dazumal” och undrade varför det inte anpassats till digitala tekniken. Han hade faktiskt rätt? Utbudet var uselt och man kunde ha trott att tiden stått stilla sedan -99 när digitala marksändningar startade. Kritiken mot val av komprimeringsteknik var också avsevärd men vad brydde sig ministern om dessa faktorer?
Endast 2,5 år senare hade ca: 3miljoner boxar och tv med inbyggda digitalmottagare avsedda för mpeg2 sålts och redan innan skiftet ens var avslutat konstaterar man att tekniken tar för stor plats i etern och vill byta.
Före släckningen var antalet boxar kanske max 2-3% mot nu. Jag måste säga att hjärnorna måste ha slirat bra mycket hos politiker och teknikbolag när man inte valde att byta teknik innan.
Övergången var ju något som man propagerade för och hänvisade till som vara nödvändigt för att kunna erbjuda nya tjänster, bl.a. HDTV. Men herregud! Vem visste ”INTE” redan då att HDTV tog så mycket plats med mpeg2? Ärthjärnor!
Vad håller då Teracoms informationschef på med nu för svammel? Läs http://www.folkbladet.nu/2008/01/12/teknikskiftet-mojliggor-att-nya-tjanster-kan-utvecklas . Jag bara undrar! En digitalmottagare avsedd för mpeg2 kommer ju inte att fungera för att ta emot mpeg4 så varför skriver han så?
Frågan nu är hur länge handeln inkl. nämnda EG tänker sälja mottagare för mpeg2 utan att informera kunderna om att det snart kommer ytterligare ett skifte vid vilket dessa boxar / tv-mottagare kommer att bli obrukbara, åtminstone utan ytterligare en ”Nödlösning”. Kunden kan ju göra ett val bara om han har informationen. Att handla tv med mpeg2-mottagare känns nu väldigt sjukt om man börjar sända mpeg4 om ngt.år.
Finns det över huvud taget någon som tänker ta ansvar för korrekt information och rätta förutsättningar nu? Ingen gjorde det åren före skiftet. Om man initierar ett skifte av teknik borde man också ta ansvar för att informera om när och dessutom se till att det finns en förutsättning genom tillgängliga produkter och i det här fallet också när man avser att börja sända MPEG4.
Comment av AnnaLåg — January 20, 2008 @ 10:28 pm